
De (startende) mentor
De (startende) mentor
‘Als mentor voel ik me nu zekerder in mijn rol. Ik weet mijn verantwoordelijkheden en hoe ik leerlingen goed kan begeleiden’.
Duur
De training 'de (startende) mentor' heeft een duur van 3 tot 4 dagdelen.
Inhoud
De rol van de mentor is een van de belangrijkste rollen in de school. Deze rol vraagt veel andere kwaliteiten van de docent dan alleen het lesgeven. Hiervoor is inzicht nodig in gedrag en gedragsproblemen, er is kennis nodig over de leerlingen en hun situatie, over gespreksvaardigheden en begeleidingsvormen.
Leerlingen van scholen waar goed mentoraat geboden wordt, behalen hogere schoolresultaten. Om de beste zorg en begeleiding te geven aan leerlingen, moet de mentor zelf over kennis en vaardigheden beschikken. In onze training bieden wij kennis en vaardigheden voor elke (startende) mentor om het mentoraat en leerlingzorg op scholen te verbeteren.
In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:
-
Kennis over verschillende mentoraatsstijlen en reflectie op de eigen stijl van de mentor.
-
Theoretische kennis over leerlingzorg en problematieken waar veel leerlingen mee te maken hebben.
-
Kennis over visie en beleid rondom mentoraat en wat dit voor de verantwoordelijkheden van de mentor betekent.
-
Werkvormen en methoden voor tijdens de mentorles.
-
Kennis over groepsvorming en hoe de mentor op elke fase in de groepsvorming kan aansluiten met vaardigheden en werkvormen.
-
Kennis en gespreksvaardigheden om oudercontact goed vorm te geven.
​
Meer informatie nodig of behoefte aan maatwerk? Neem hier contact op.
Visie
'Het ontdekken van kwaliteiten helpt docenten om te groeien in hun docentschap.'