Trainen van docenten brengt het niveau van leerlingen omhoog
- Willianne Kaptijn

- 25 apr 2024
- 2 minuten om te lezen
Veel scholen zullen er druk mee zijn: het aanvragen van de subsidie voor het ondersteunen van de basisvaardigheden. Een belangrijke subsidie, de overheid trekt hier jaarlijks 1 miljard voor uit, want het niveau van de basisvaardigheden moet omhoog.

Basisvaardigheden: Wat zijn het?
De basisvaardigheden ontwikkelen niet goed bij de meeste Nederlandse leerlingen. Bij basisvaardigheden wordt verwezen naar de vaardigheden: Taal-Nederlands, Rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap. Dat klopt. Onder dezelfde paraplu horen ook andere elementen van de lessen die de basisvaardigheden kunnen verbeteren, zoals het inzetten op pedagogische- en didactische kwaliteiten van docenten. Door deze kwaliteiten wordt het sociaal klimaat en het zelfsturend leren van leerlingen versterkt en verbeterd. Dit wordt leerwegoverstijgend genoemd. De overheid biedt jaarlijks 1 miljard aan subsidie voor scholen, om de basisvaardigheden te verbeteren. Een serieuze zaak dus.
Kans: Twee vliegen in ƩƩn klap
Er zijn veel goede tips te vinden voor manieren die de taal, rekenen digitale geletterdheid en burgerschap kunnen versterken. Over het leerwegoverstijgende deel van de basisvaardigheden wordt veel minder geschreven, terwijl wij in de praktijk zien dat dit van groot belang is voor het verbeteren van de basisvaardigheden. Neem bijvoorbeeld het pedagogisch klimaat in een school. Als dat onveilig is, presteren leerlingen aanzienlijk minder. Het juist begeleiden van leerlingen draagt bij aan het verbeteren van Ɣlle vaardigheden tegelijk.
'Getrainde docenten en verbeterde basisvaardigheden in één keer; twee vliegen in één klap.'
Wij denken dat dit een winst is waar scholen op in moeten zetten. Daar is wel wat voor nodig, want beginnende docenten geven aan dat zij zich vaak niet bekwaam voelen om leerlingen goed te begeleiden. Ook blijkt dat docenten te weinig aandacht hebben voor het zelfsturend leren. Dit valt beide onder de leerwegoverstijgende vaardigheden. Er is dus werk aan de winkel.
Als docenten worden ondersteund in de begeleiding van leerlingen dan zal dit zorgen voor de verbetering van de basisvaardigheden van leerlingen. Getrainde docenten en verbeterde basisvaardigheden in één keer; twee vliegen in één klap.
Basisvaardigheden: Hoe kun je ze verbeteren?
Welke ondersteuning voor docenten is dan passend? Kan een training daar al bij helpen? Ja. Onderzoek laat zien dat gedragsverandering ontstaat als men zich bewustĀ is van dat wat anders kan en ook manieren weet om iets anders te gaan doen. Dus: inzetten op de leerwegoverstijgende vaardigheden, door het stimuleren van een veilig schoolklimaat of door zelfsturend leren te ondersteunen
Onze trainingen de startende mentor, executieve functies en gedragsproblemen in de klas sluiten perfect aan bij omschrijvingen van de leerwegoverstijgende vaardigheden. Hier begeleiden wij docenten naar vaardigheden die bijdragen aan de basisvaardigheden van leerlingen
Meer weten over hoe wij kunnen ondersteunen in het verbeteren van de basisvaardigheden? Neem contact met ons op.
Bronnen:
(1) Basisvaardigheden.Ā (z.d.). SLO. https://www.slo.nl/thema/meer/basisvaardigheden/
(2) Een verstevigd fundament voor iedereen: een onderzoek naar de doelmatigheid en toereikendheid van het funderend onderwijs (primair en voortgezet)Ā (Door McKinsey & Company). (2020). https://open.overheid.nl/documenten/ronl-02959f09-a582-411b-ae18-6298d6a55093/pdf
(3)Frick, J., Kaiser, F.G. & Wilson, M. (2004). Environmental knowledge and conservation behavior: Exploring prevalence and structure in a representative sample. Personality and Individual differences, 37(8), 1597-1613.
(4) Inspectie van het Onderwijs. (2023). De Staat van het Onderwijs. Verkregen via https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/rapporten/2023/05/10/rapport-de-staat-van-het-onderwijs-2023
(5) Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. (2024, 4 maart). Interventiekaart: evidence-informed werken aan basisvaardigheden. Nationaal Programma Onderwijs. https://www.nponderwijs.nl/basisvaardigheden
(6) Van Vugt, M., Dijkstra, P. & Buunk, A.P. (2021). Applying social psychology: From problems to solutions. Applying Social Psychology: 1-280



