top of page
pexels-anete-lusina-4792509_edited.jpg

BLOGS

Gratis leer-leren-poster

  • Foto van schrijver: Willianne Kaptijn
    Willianne Kaptijn
  • 25 okt 2024
  • 2 minuten om te lezen

Herken je dat? Leerlingen kijken glazig als je het hebt over leren of plannen. Ze gaan uit als jij het huiswerk voor de volgende les noemt. In het huidige onderwijssysteem worden leerlingen vaak overvraagd als het gaat om hun executieve functies, en dat merk je vaak genoeg.


ree

Executieve wat?

Executieve functies zijn een groep van mentale vaardigheden. We hebben ze nodig om ons denken en handelen effectief te sturen. Deze vaardigheden zorgen er bijvoorbeeld voor dat we in staat zijn ons te concentreren; taken te overzien, om te plannen en organiseren; om ons gedrag en onze emoties te beheersen; te reflecteren op ons gedrag en strategisch te denken. Werkgeheugen, inhibitie en cognitieve flexibiliteit worden vaak de meest belangrijke van deze vaardigheden genoemd.


In de klas merk je deze vaardigheden ook terug. Zelfcontrole, plannen en overzicht houden zijn vaardigheden die we als vanzelfsprekend beschouwen, maar die veel leerlingen nog moeten ontwikkelen. We zien vaak gestreste of ongemotiveerde leerlingen die het schoolwerk niet meer overzien. Dit kan een direct gevolg zijn van het feit dat ze simpelweg niet weten hoe ze moeten leren (1).


Nog meer trainen?

Hoe los je dat op? Veelal wordt dat gedaan door nog meer training aan te bieden. Maar uit onderzoek blijkt dat dit vaak niet heel veel resultaat oplevert in de lessen. De transfer van de kennis is voor de leerlingen lastig om te maken.

Als docent kun je leerlingen in je les helpen om executieve functies te ontwikkelen. Maak met regelmaat tijd in je lessen vrij voor het ondersteunen op het gebied van executieve functies.


Een voorbeeld

Is het bijna tijd voor een toets? Laat leerlingen dan in je les alvast een samenvatting maken. Doe het de eerste keer samen, zodat leerlingen écht weten hoe je dat aan kan pakken. Maak dit een onderdeel van je lessen.  Bied daarbij eerst zelf de stappen en de structuur aan en bouw dit langzaam af om zelfstandigheid te bevorderen.


'Als docent kun je leerlingen in je les helpen om executieve functies te ontwikkelen.'


Het integreren vanĀ 'leren leren' in de gewone les is echt effectiever dan losse trainingen. Door deze vaardigheden direct in de praktijk te brengen, kunnen leerlingen ze onmiddellijk toepassen en ervaren ze directe voordelen (2).

Dit kan voelen als veel, of lastig. Daar hebben wij iets op bedacht. Vraag via het contactformulier jouw gratis leer-leren-poster aan, dan sturen wij die naar je op. Zo heb je de handvatten voor het ondersteunen van executieve functies altijd bij de hand.


Wil je als docent of mentor toegerust worden en het verschil (blijven) maken voor jouw leerlingen? Wij bieden verschillende workshops en trainingen aan waaronder een training 'Executieve functies'. Maak jezelf bekwaam als docent, maak gebruik van Samenwijs advies.


Bronnen:

  1. Diamond, A. (2020). Chapter 19: Executieve functies. Handbook of Clinical Neurology, Ā 173, 225-240.

  2. Gunzenhauser, C., & Nückles, M. (2021). Training Executive functions to improve   academic achievement: Tackling avenues to far transfer. Frontiers in Psychology, 12, 1-8. doi:10.3389/fpsyg.2021.624008


Ā 
Ā 
bottom of page