top of page
pexels-anete-lusina-4792509_edited.jpg

BLOGS

Onze oplossing voor het lerarentekort

  • Foto van schrijver: Joëlle van Doleweerd
    Joëlle van Doleweerd
  • 1 okt 2024
  • 3 minuten om te lezen

In onze vorige blog las je waarom er zoveel docenten het onderwijs verlaten. Even terug naar de drie redenen: (1) docenten ervaren een gebrek aan steun, (2) ze hebben last van een hoge werkdruk en stress en (3) ze missen begeleiding.  


En, niet alleen de docenten die ‘vertrekken’ herkennen de bovenstaande punten. Ook docenten die blijven, kunnen ze vaak zo afvinken. Wij hebben goed nieuws: we geloven écht(!) dat je hier iets in kunt veranderen.  


ree

Hoe?

Lees even mee in de casus van Lisa.  

We werden gebeld door Lisa, docent in het basisonderwijs. Ze was gestart op een nieuwe school: “Ik voelde me overweldigd in de start met mijn nieuwe klas. Een complexe groep, met veel gedragsproblematiek. Zo heb ik ze nog nooit gehad in al die jaren dat ik voor de klas sta. Wat nu? Jullie steun en adviezen hebben me echt geholpen om perspectief te blijven zien, om te blijven gaan voor de band met de klas en op een constructieve manier gedragsproblematiek aan te pakken. Ik zag het weer zitten en was weer enthousiast over mijn werk.”  


Elke docent gaat door fases heen zoals Lisa. Wij geloven dat persoonlijke en goede begeleiding in combinaties met een leven lang leren, je de tools geeft om te genieten van je vak. En dat doen we zo: 


1. Persoonlijk

Wij kijken naar wat jij nodig hebt, niet naar een one-size-fits-all oplossing. Dat betekent dat we onze training per team, of zelfs per persoon aanpassen naar wat het best aansluit. In onze trainingen is specifiek aandacht voor jouw persoonlijke behoeften en jouw ontwikkeling. Zo groei je niet alleen als docent, maar ook als mens! En heb je een specifieke uitdaging? Dan staan we voor je klaar met advies op maat. 


2. Betrouwbaar

Onze aanpak is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek én de praktijk. Die ervaringen uit de praktijk, in regulier en cluster-4 onderwijs, combineren we met kennis vanuit de wetenschap. 


3. Praktisch

Je kunt morgen aan de slag met wat je vandaag bij ons leerde. We maken het praktisch en levendig, en je kunt de geleerde technieken of vaardigheden gelijk gebruiken. Op deze manier voel je je meteen sterker voor de klas.   


'Wij geloven dat persoonlijke en goede begeleiding in combinaties met een leven lang leren, je de tools geeft om te genieten van je vak.'


4. Duurzaam

Wij blijven betrokken, tot een ontwikkeling is ingebed in de school. En ook bij persoonlijke trajecten lopen we langer met je op dan de training alleen. Zodat je ook later op ons kunt terugvallen, als dat nodig is.  


Persoonlijk, betrouwbaar, praktisch en duurzaam: deze kernwoorden zijn de basis van alles wat we doen. En door deze manier van werken zijn we écht in staat om docenten te helpen, zodat ze minder stress ervaren, beter weten hoe ze pedagogische vaardigheden kunnen inzetten bij uitdagingen in de klas en meer zelfvertrouwen en passie hebben


Samen maken we het onderwijs sterker. Samen zorgen we ervoor dat elke docent met plezier blijft lesgeven. Want jij maakt het verschil voor leerlingen, elke dag weer. 


Wil je als docent of mentor toegerust worden en het verschil (blijven) maken voor jouw leerlingen? Wij bieden verschillende workshops en trainingen aan waaronder een training ‘De (startende) Mentor’. Maak jezelf bekwaam als docent, maak gebruik van Samenwijs advies.


Bronnen:

  1. Pozo-Rico, T., Gilar-Corbi, R., Izquierdo, A., & Castejón, J. (2020). Teacher training can make a difference: Tools to overcome the impact of COVID-19 on primary schools. An experimental study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(22). doi: 10.3390/ijerph17228633  

  2. Bellue, S., Bouguen, A., Gurgand, M., Munier, V., & Tricot, A. (2023). When effective teacher training falls short in the classroom: Evidence from an experiment in primary schools. IZA Discussion Papier, 16398. Verkregen van http:// suzannebellue.github.io  

  3. Temam, S., Billaudeau, N., & Verbambre, M. (2019). Burnout symptomatology and social support at work independent of the private sphere: A population-based study of French teachers. International Archives of Occupational and Environmental Health, 92(6), 891-900. doi: 10.1007/s00420-019-01431-6 


*Lisa’s naam is bekend bij Samenwijs advies 


bottom of page