top of page
pexels-anete-lusina-4792509_edited.jpg

BLOGS

Schoolprestaties verbeteren? Zet in op mentoraat!

  • Foto van schrijver: Joëlle van Doleweerd
    Joëlle van Doleweerd
  • 3 apr 2024
  • 3 minuten om te lezen

Vanuit schoolleiding horen wij regelmatigde vraag: wat is een sleutel naar betere resultaten? Hoe kunnen schoolprestaties omhoog en hoe kunnen achterstanden voor onze leerlingen worden verminderd? Wij denken dat de schoolprestaties om twee redenen achterblijven. In beide gevallen kan de mentor een belangrijke, zo niet cruciale rol spelen.


ree

Worstelt jouw school met tegenvallende prestaties? Zeker na COVID-19 heeft een groot aantal leerlingen met een leervertraging te maken. Recent onderzoek toont aan dat dit bij leerlingen gemiddeld gaat om een derde van een schooljaar (3,6). Hetzelfde onderzoek toont ook aan dat deze vertraging voor veel leerlingen nog niet is verdwenen. Schoolprestaties staan dus onder druk, terwijl er nog wel gepresteerd moet worden.


Reden 1: Wat als leerlingen konden plannen

De eerste reden dat de resultaten tegenvallen zijn de executieve functies van leerlingen. Leerlingen worstelen bijvoorbeeld met het maken van een planning voor hun schoolwerk, het houden van overzicht en het uitvoeren van hun werk. Door het ontbreken van de juiste en ontwikkelde vaardigheden, lopen leerlingen vast (1,2,4). Er wordt veel van hen verwacht maar ze zijn niet in staat dit te leveren. Een mentor – mits daarvoor opgeleid – kan optreden als coach en leerlingen versterken in deze vaardigheden. Uit onderzoek is bekend dat verbeterde studievaardigheden bijdragen aan hogere schoolresultaten (1).


Reden 2: 'Ik wil gezien worden'

Als tweede reden zien wij de correlatie tussen welzijn van leerlingen en resultaten. Goed mentoraat zorgt er ook voor dat leerlingen zich goed voelen in de school (5). Scholen waar mentoren aandacht hadden voor het welzijn van leerlingen en hier adequaat op handelen, merkten dat leerlingen zich beter voelden. Dit had ook minder probleemgedrag tot gevolg (7). Een mentor heeft een centrale rol als het gaat om welzijn van leerlingen, zeker wanneer ze weten hoe zij de juiste zorg voor hun mentorleerlingen kunnen bieden.


'Goed mentoraat zorgt ervoor dat leerlingen zich goed voelen in de school.'


De oplossing: Een ge-wel-dig-e mentor (en dat kan)

De mentor kán dus een hele belangrijke, positieve rol spelen voor de leerling, de schoolprestaties en dus voor heel de school. Echter kan te uitvoerig mentoraat druk opbouwen bij leerlingen, waardoor schoolprestaties juist dalen.


Mentoraat goed toepassen in de school is dus een uitdagend evenwicht. Het begint bij een goede visie: hoe zetten we mentoraat in? Daarna de training van mentoren om hen te voorzien van de juiste gereedschappen om leerlingen te coachen én te zien.


Samenwijs Advies biedt hierbij ondersteuning. We bieden dit bijvoorbeeld in de vorm van een workshop ‘het mentorgesprek’, in een meerdaagse training over het mentoraat en binnen ons adviestraject kunnen wij begeleiding bieden bij het versterken van het mentoraat in uw school.



Bronnen

(1) Ahmed, S. F., Tang, S., Waters, N. E., & Davis-Kean, P. (2019). Executive function and academic  achievement: Longitudinal relations from early childhood to adolescence. Journal of Educational Psychology, 111(3), 446–458. doi:10.1037/edu0000296 

(2) Best, J. R., Miller, P. H., & Naglieri, J. A. (2011). Relations between executive function and academic            achievement from ages 5 to 17 in a large, representative national sample. Learning and        Individual differences, 21(4), 327-336. doi:10.1016/j.lindif.2011.01.007

(3) Betthäuser, B.A., A.M. Bach-Mortensen en P. Engzell (2023) A systematic review and meta-analysis of the evidence on learning during the COVID-19 pandemic. Nature Human Behaviour, 30 januari. Te lezen op www.nature.com.

(4) Jacob, R., & Parkinson, J. (2015). The potential for school-based interventions that target executive         function to improve academic achievement: A review. Review of Educational Research, 85(4),  512–552. doi:10.3102/0034654314561338

(5) Merema, C.P. (2012). Gezocht: de ideale mentor m/v. Verkregen via               https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13544

(6) Monfrance, M., Schils, T., & Haelermans, C. (2022). Niet-cognitieve vaardigheden tijdens COVID-     19: Een onderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 99(3), 159-180. https://pedagogischestudien.nl/search?identifier=d5dbad85-f962-4215-93c6-104c4d9af5f6

(7) Bakker-de Jong, M., & Mijland, I. (2005). Handboek voor elke mentor. Oirschot: Uitgeverij Quirijn.

 
 
bottom of page