Wat vinden leerlingen belangrijk? 3 tips om leerlingen écht te zien.
- Joëlle van Doleweerd

- 30 mei 2024
- 3 minuten om te lezen
‘Als je mentor je niet begrijpt, dan denk je: krijg de hik’, aldus oud-leerling Rens. Begrepen worden is belangrijk voor leerlingen. Sterker nog, toen wij oud-leerlingen vroegen wat voor hen belangrijk was op school, scoorde gezien worden heel hoog.
‘Een mentor is een goede mentor als ze zien wat leerlingen nodig hebben en dat bespreekbaar kunnen maken met de leerling’, vertelt Rick. Inzicht in wat er speelt bij jouw leerlingen is als mentor van het grootste belang. Wil je dat leerlingen floreren, wil je het als school goed doen? Dan heb je mentoren nodig die weten hoe ze een leerling kunnen ‘zien’.
Trouwens, het belang van leerlingen zien komt ook terug in tevredenheidsonderzoeken. Leerlingen die zich gezien voelen door hun mentor, scoorden hoger op de tevredenheid over de school. Terug naar dat ‘zien’. Want hoe kunnen scholen dat goed doen? De oud-leerlingen gaven eigenlijk al antwoord op deze vraag: mentoraat. Dat neemt een cruciale plek in. Hier volgen drie concrete tips voor iedere mentor, om je leerlingen te ‘zien’.

Tip 1: Neem de tijd om te luisteren
De echte verhalen - waar het bij de leerling om gaat - komen pas als je de tijd voor ze neemt. Dus als je een vrij uur hebt en je ziet een mentor leerling: maak dan ook eens een babbeltje. Als leerlingen je vertrouwen, zullen ze hun verhalen met je gaan delen. An: ‘U zorgde ervoor dat er ruimte was om te praten over dingen die ik lastig vond. Dat praten hielp mij’. Rens beaamt dit: ‘U luisterde altijd naar mij, daardoor voelde ik me gezien’. Bij die gesprekken moet je als mentor kunnen luisteren en niet zelf gaan zenden. Daarvoor is het fijn als je weet hoe je gesprekstechnieken kunt toepassen.
Tip 2: Doorvragen
Sluit aan bij de vorige tip: als je wil weten wat er speelt bij de leerling, dan moet je ernaar vragen. Maar geloof ons: je hebt soms veel meer tijd nodig om het ware verhaal te horen. Rick: ‘U had in de gaten wanneer er iets met mij aan de hand was, en dan gaf u niet op tot u het wist en opgelost had’. Wees er dus op voorbereid dat je moet doorvragen. Mocht je van jezelf denken: dit zit niet zo in mijn aard, het is zeker aan te leren. Wij kunnen je daarbij helpen in onze training.
'Je moet als mentor kunnen luisteren en niet zelf gaan zenden'.
Tip 3: Regie geven
Dit klinkt tegenovergesteld, maar leiden en volgen werkt heel goed samen. Zie het voor je als een soort dans: de ene keer leid je, de andere keer volg je. Als je voldoende tijd in een leerling hebt geïnvesteerd, dan weet je wat de grenzen zijn van de leerling en waar groeiruimte zit. Op basis van die kennis kan je in elke situatie bepalen of je gaat leiden waardoor de leerling de hobbel die ze ervaren wel overgaat (met jouw hulp uiteraard). Of je beslist dat je gaat volgen bij weerstand en stress van je leerling, waardoor je ruimte geeft aan je leerling om even tot rust je komen. Cruciaal hierbij is ook weer communiceren: fijn voor jou, dan weet je hoe je leerling erbij zit, én fijn voor de leerling, want communiceren is een fijne vaardigheid om te leren.
Klinkt dit als een grote uitdaging, of wil je hier meer van weten? Wij bieden een workshop ‘Het mentorgesprek’ en een training ‘De (startende) Mentor’. Maak jezelf bekwaam als mentor, maak gebruik van Samenwijs advies.
Dit artikel kwam tot stand met de medewerking van drie oud-leerlingen:
Rick, Rens en An.



